Hieronder tref je aan een stappenplan voor het maken van een liquiditeitsplanning (ook wel cashflowprognose of liquiditeitsprognose genoemd).
- Maak gebruik van een bekend rekenprogramma, bijvoorbeeld Excel (wees consistent in het gebruik van formules en bouw controles in).
- Kies als periode de voor de onderneming van belang zijnde tijdvak: maand, 4 weken, kwartaal en uiteraard een jaartotaal. Begroot voor een heel jaar (12 maanden) inclusief jaartotaal.
- Inventariseer alle inkomsten zet deze in de desbetreffende perioden. Zo volledig mogelijk.
- Doet dit ook zo met alle uitgaven.
- Let op de bijzondere inkomsten en uitgaven zoals subsidies, tegemoetkomingen, aflossingen en privé-uitgaven. Neem alleen de meest noodzakelijke investeringen op in de liquiditeitsbegroting. De niet noodzakelijke investeringen uitstellen.
- Muteer voor iedere periode het saldo inkomsten en uitgaven met de aanwezige liquide middelen en de kredietruimte in de rekening-courant. Eindstand van de liquide middelen van de 1ste periode is de beginstand van de volgende periode.
- Beoordeel of er in een of meer perioden tekorten (liquiditeitstekorten) ontstaan.
- Maak verschillende scenario’s: pessimistisch, optimistisch en een reëel scenario.
- Indien er liquiditeitsspanningen ontstaan bekijk of er met inkomsten en/of uitgaven geschoven kan worden in tijd. Houd ook rekening met voldoende werkkapitaal om te kunnen blijven ondernemen.
- Als er dan nog steeds liquiditeitstekorten zijn voorzien, treed dan in overleg met uw financier(-s) en/of financieringsbemiddelaar.
Mocht u er niet uitkomen schroom dan niet om hulp te vragen van een professional.
Zo’n liquiditeitsprognose verschaft u als ondernemer het broodnodige inzicht in uw financiën, zorgt voor betere onderbouwde besluiten en helpt u bij eventuele gesprekken met de financier(-s).